Spelat: Greening 2

Planeten vi landat på är brun och trist, men det är därför vi är här. För att väcka den till grönskande liv igen. Min lilla laserkanon skjuter ner meteorit efter meteorit när jag vilar fingret mot skärmen. När mätaren når hundra procent packar vi in oss i vårt lilla skepp och åker vidare.

Innan jag skriver något mer så vill jag bara säga att jag har inte spelat Greening 1 och har inte ens kollat om det finns en etta.

Helt ärligt har jag inte fattat om det finns någon egentlig story bakom det man ska göra i spelet. Jag klickade mig ivrigt igenom startguiden utan att egentligen läsa den. Vi börjar på en liten planet med att skjuta ner meteoriter från himlen. Det är lätt, håll fingret på skärmen och spelet gör det åt dig.

Man kan även uppgradera sitt vapen, byta vapen och uppgradera massa andra funktioner med skeppet. Men andra planeten tar betydligt längre tid än första planeten. Och jag har inte ens tagit mig till 50% innan jag finner Greening 2 tråkigt. Det händer liksom inget. Jag försöker verkligen kämpa mig igenom planet två, men jag förstår inte syftet med det jag gör. Det tar bara tid från mig som jag kunde lagt på annat.

Greening 2 är ett gratisspel som Google play tyckte jag skulle spela och det ville inte att jag skulle signera något med blod eller lova bort vare sig min förstfödda son eller att få full tillgång till min mobil. Företaget bakom Greening 2 tjänar pengar på reklamvisningar i spelet och man kan även betala för att slippa se hela reklamvideorna för 33 kr. Man kan även köpa något de kallar för ”analysis speed booster” för 33 kr. Jag har inte lagt några pengar i spelet så jag vet inte vad det sist nämnda innebär. När man stängt av musiken i spelet så pausar det inte ljudet från andra appar så man kan lyssna på sin egna musik eller vad man önskar.

Det är spelet för dig som vill döda tid på ett sätt som inte är krävande på något sätt alls. Det tar bara väldigt mycket tid att spela.