Spelat: Fallout Shelter

I ett försök att blåsa lite mer liv i bloggen tänkte jag börja testa och skriva om lite mobilspel. Skolan tar upp så mycket tid och jag hinner aldrig sätta mig ner vid datorn för att spela spel. Samtidigt saknar jag spel (och att skriva för nöjes skull) väldigt mycket.

Hörde att Fallout-serien fyllde 20 år i september därför tänkte jag att det skulle vara prefekt att börja med Fallout Shelter! Men det är inte första gången jag installerar och spelar Fallout Shelter… Detta är säkert tredje-fjärde gången som jag nu kommer tillbaka och börjar om i ett nytt valv.

Jag har fått en fin titel, kanske den finaste i hela världen, overseer. Mitt uppdrag är att bevaka vårat valv och bestämma vad alla personerna ska göra i det. Jag har fullständig ensamrätt att bestämma vem som ska jobba med vad, vem som ska gå på äventyr, vem som får fortsätta leva och vilka som ska dö. Bisart nog bestämmer jag  även vem som ska få skaffa barn och med vem. Jag har fått mitt egna lilla arbetsläger i min mobil.

I början är det väldigt få som vill bo i valvet hos mig och vi har bara ett skydsrum och en hiss att bygga vidare på. Klickar man på hammarsymbolen får man upp alla rum man har möjlighet att bygga, alla rum är inte upplåsta från början utan man måste skaffa sig en större population först.

Målet är att få ditt valv att frodas och fröjdas, men spelet är on-going-never-ending utan någon direkt story. Eller det finns fragment av en story men inte på långa vägar som de större titlarna i serien. Något mina förutfattade meningar förväntar sig av dagens mobilspel. Typiskt nog finns det ett samlingselement i spelet. För att du ska kunna se att du hittat alla unika personer (elitpersoner? seriöst!), alla vapen, all utrustning och alla djur! Jupp, din befolkning kan ha husdjur (fast vi vet att allt egentligen tillhör overseer).

Fallout Shelter skiljer sig lite idag mot hur det var när det kom ut. I och med det nya overseer rummet så har man möjlighet att skicka ut sin befolkning på olika uppdrag. Det tar oftast lång tid att ta sig fram och man kan inte ha ut många på en och samma gång så man måste planera lite.

Fallout shelter är gratis på Google Play, men med köp i appen. Du får ofta erbjudandet att köpa Neuka coke för att snabba på spelprocessen… för vi alla vet att radioaktiv läsk får saker att gå fortare.

Spelet är rätt roligt, speciellt för den som gillar att bygga och skapa lite. Men är fortfarande begränsat till sin plattform och är därför väldigt hårt mallat. Det finns bara så mycket man kan göra med sitt valv tills man tröttnar på det. Många uppdrag (om inte alla) följer också en och samma mall: spring till platsen, slå ihjäl allt som slår på dig, plundra och fortsätt utforska.

Det tråkiga med spelet är som sagt dess begränsning. Sen får man aldrig vara den som utforskar Fallout världen. Istället är man övervakaren till sin befolkning, som man lämnar utforskandet och allt hårt arbete till. Jag kommer återigen avinstallera det dock, för personligen tycker jag att det tar för mycket av min tid eftersom jag hela tiden vill titta till mitt valv!