Spelat: A girl adrift

Jag är strandad på en liten flotte ute i havet. Det är bara jag och mitt fiskespö här. Världen omkring mig finns inte längre, eller snarare den har blivit översvämmad och det enda som återstår är ett stort hav. Bortsett små små öar med ensamma varelser som behöver min hjälp och vill handla med mig.

Spelet är väldigt lätt att lära sig. Man håller in knappen med fiskekroken för att börja fiska, efter en stund klickar man för att dra upp fisken och fortsätter klicka för att besegra den. Det finns en risk att man blir avskräckt i början då det finns väldigt många funktioner i spelet. Spelet är väldigt duktigt på att förklara för en vad du ska göra och hur du gör det. Huvudgrejen är att åka mellan olika punkter på en karta och fiska under tiden du reser mellan dem. En annan stor sak i spelet är att samla på sig olika utseenden, så kallade skins. Det finns dock väldigt mycket som går att köpa för riktiga pengar och jag har sett en oroväckande knapp ”AUTO” som fortfarande är grå för mig. Jag har mina misstankar om att spelet kommer kunna sig spela sig själv.

Jag lade några timmar på att questa, åka runt och fiska lite i spelet, men på level 27 och rank 12 kände jag mig klar med spelet. Så jag fick aldrig svar på vad autoknappen innebar. Jag spelade helt enkelt inte tillräckligt länge för att låsa upp alla spelets funktioner. För hur gulligt spelet ändå verkade så finns det ingen egentligen utmaning, utan det mesta beror på slumpen. Det är ett rätt avslappnande klickerspel, som inte klagar om du inte spelar dagligen. Mycket av spelet går ut på att komplettera din egna samlingar (ex alla skins) och att upptäcka allt (ex fiskar och öar).

A girl adrift är ett gratis Google play spel som jag fick som förslag i appbutiken. Spelet innehåller lite reklam och mängder av möjliga köp i appar. Det går utmärkt att spela spelet utan att köpa något (åtminstone upp till level 27). Spelet vill inte ha alla rättigheterna till din telefon, vilket är ett plus. Dock pausar det ljudet från andra program som spelar musik och podcast.

Spelet är rätt underhållande och sött men inte vidare utmanande. Jag kan rekommendera det om man vill ha en gullig tillflykt som inte kräver så mycket utav en, eller om man gillar att samla på saker i spel.