Fire Emblem Fates: Birthright

Jag kunde inte låta bli. En dag efter att nya Fire Emblem släpptes i USA så plockade jag fram mitt amerikanska 3DS och köpte det.

Fire Emblem serien är ett fantasy turbaserat strategi spel och jag har spelat det till och från sedan jag upptäckte Fire Emblem (i japan, The Blazing Sword). Serien har utvecklats sedan 2004 och jag kommer enbart nämna de förändringar som är unikt för Fates.

Fire Emblem Fates är uppdelat i tre delar vilket är helt nytt. Två av dem går att köpa som enskilt spel eller som en lite billigare DLC om man har köpt ena och vill ha båda. Den tredje Revelation går enbart att köpa som DLC och släpps lite senare än de andra. Det är en viss skillnad mellan de två grundspelen. Jag valde att köpa Birthright. Den versionen har de beskrivit som lite ”lättare” och riktad mot nya spelare och de som spelar för storyns skull. Man väljer dock fortfarande mellan normal, hard eller lunatic. Men väljer man normal kan man välja läget phoenix vilket innebär att stupade trupper kommer tillbaka i samma strid. Inte en aning om hur de fungerar i praktiken. Inte intresserad att testa.

Introt i Fire Emblem Fates är samma oavsett om du väljer Birthright eller Conquest. Du spelar Corrin som vuxit upp hos Nohr men tillhör Hoshido familjen. Hos din fosterfamilj har du vuxit upp i en borg som du varit förbjuden att lämna tidigare. Din fosterfar Garon har dock kallat dig till sitt slott för att ge dig ett uppdrag. Allt för att bevisa din lojalitet till Nohr familjen. På väg tillbaka från uppdraget blir du kidnappad och vaknar upp hos din riktiga familj Hoshido. Något som du inte tycker är vidare lättsmält att Nohr skulle vara fienderna och att du måste välja sida kriget som ny bryter ut ordentligt. Det är först när du ska välja sida i kriget som de olika spelen går isär. Som Birthright antyder valde jag min riktiga familj, Hoshido.

Vid första anblick väljer man egentligen mellan japansk fantasy med ninjor och samurajer (Hoshido alltså) och västerländsk fantasy med betjänter och riddare (det vill säga Nohr). Men man får lite av båda elementen oavsett vad man väljer även om Birthright är mycket ljusare med rosa sakura och Conquest är gothisk mörkt med lila rosor. (Jag vill köpa lila rosor nu, vart finns det tro?)

När jag valt att stanna hos Hoshido med mina bedårande systrar Hinoka och Sakura, krossades mina Nohrs syskons hjärtan och jag fylls av skuldkänslor och frustration. Men jag måste göra några besvikna. Storyn i Birthright känns som en typisk Fire Emblem story, mer av samma som tidigare spel. Med en tvist runt hörnet de inte kan vänta med att kasta i ansiktet på sina spelare. Det är inte alltid så logiskt men underhållande. Fire Emblem Fates känns lite mer lättsmält och vill man testa på serien är detta ett bra ställe att dyka in i. Mer tänker jag inte avslöja.

Det finns en hel del saker som är nytt för Fire Emblem serien i Fates. Den stora skillnaden är att du har en bas som är placerad på ett astral plan. Du kan besöka andra spelares baser och de kan besöka dig. Den amerikanska versionen saknar dock en del som den japanska versionen har. Nämligen elementet som de lånat från dating-sim och nya Pokémon spelen. I amerikanska Fates får inte komma närmare dina vänner och romantiska intressen genom att ”klappa” på dem. Det är så att strategispelet Fire Emblem lagt mycket fokus på relationer. Redan i Awakening smög detta elementet in, men nu tar det ordentligt med plats. Även om de amerikanska leverantörerna valt att korta ner det. //Jag vill läsa varför//

Största minuset är dock att de helt tagit bort de japanska röstskådespelarna. Jag hoppas starkt på att de är tillbaka i den europeiska versionen när den väl kommer, men jag tror jag egentligen vet att det inte kommer vara så.

Kommer absolut att spela Fates igen, när det kommer till Europa den 20 maj. Då återkommer jag om de stora skillnaderna mellan Birthright och Conquest är så stora som det sägs. Kan knappt bärga mig!

Är man nyfiken på japanska spel, turbaserade strategispel eller på relationsbaserade spel så ska man absolut testa Fire Emblem Fates. Även om man bara är intresserad av en av dessa kategorier.