7 days to die: Lillys första upplevelse

7 days to die är i korta drag ett zombie- och överlevnadspel. Det är ett ”early access” spel utan handling eller slut och utspelar sig i en öppen värld. Hållhaken är att var sjunde natt, när månen blir röd, går zombierna på jakt efter dig och du kan inte gömma dig för de vet var du är. Detta tyckte Alex att vi bara måste spela och jag tänkte att jag kan nog överleva det här. Jag inte stor på skräckspel men jag fick för mig att det var mer av ett FPS. Så vi båda köper det på någon Steam rea och han startar upp en privat server för oss att leka runt i.

Efter att ha klickat på random-knappen tillräckligt många gånger för att ge upp på hur mina pixlar till karaktär ska se ut, så loggade jag in på servern. Jag var naken, utan vapen och zombierna stönade och suckde precis i närheten av mig. Alex var på andra sidan världen vad jag kunde se. Det tog inte lång tid för mig att få rutin på smygandet i alla fall, men jag hade inte en aning om vad jag förväntades att göra. Innan detta har jag spelat Minecraft i kanske en halvtimma och mina kunskaper från Terraria kändes ganska värdelösa i denna värld. Så som ni kan förstå var jag lite mer än lost.

Till slut kom natten och det första som jag slog över var hur ofantligt mörkt det var. Förutom himlen så blev världen bokstavligt talat svart för mig. I min nativitet och frustration så tycke jag att gömma mig på ett tak är en god idé. Jag hann mer än en gång fundera om detta skulle lyckas göra mig mörkrädd.

Bara så ni vet, det var inte en vidare smart idé att gömma sig på taket till en bensinmack när klockan slog tolv. Zombierna som bor där när du smög upp kommer märka av dig och de vet hur man använder stegen. Clever girl, hann jag tänka innan jag fick panik av att bruden i sjuksköterska uniformen störtade emot mig.

I nästa stund har jag kastat headsetet i från mig och skriker på Alex. Zombiejävlarna springer ju för i helvete!

När hysterin har lagt sig så gav vi på oss det igen… och igen… och igen. Efter ett tag insåg vi att spelet på min dator är mörkare än normalt. Rätt fort fick jag flera att spela med vilket gjorde saker lite roligare. Men trots att jag fått lite mer grepp om spelet nu och vi sitter där i timmar så fastnar det inte för mig helt. Det främst två-tre saker som gör det faktiskt. Den sjunde natten tvingar dig som spelare att spendera så mycket tid på att bygga upp en bas. Men att zombierna springer nattetid är värre… att de man spelar vägrar stänga av springande zombier är utan tvekan de värsta av allt!

Jag skulle rekommendera det till alla som jag vet gillar zombier och har vänner att spela med (det inget roligt själv), men patch 13 är så buggigt nu att det antagligen kommer ge en felaktig bild av hur bra 7 days to die egentligen är. Är det så att du tycker att bygga baser är det tråkigaste du vet är jag rädd att du kommer tröttna snabbt på spelet.